Verslag Duurzaamheidscafé 2018 #5: Duurzame evenementen

Verslag duurzaamheidscafé duurzame evenementen, 15 mei 2018, tijdens de Groene Week op de Radboud Universiteit.

Buiten onder een grote tent achter de Studentenkerk speelt de studentenband “We are hunters”.

Wouter van Weert, student bedrijfskunde, is onze avondvoorzitter.

Bert Lagerweij vertelt hoe Nijmegen de titel “European Green Capital” heeft verkregen. Als stad moet je aantonen dat je duurzaam gedrag vertoont op 12 thema’s. Nijmegen presenteerde zich in 2014 in Kopenhagen, in 2015 in Bristol en behaalde beide keren de tweede plaats. Bij de 3e poging in 2016 in Ljubljana won Nijmegen de titel. Vooral vanwege de “vibe” die de 25 meegekomen fans – burgers van de stad (inclusief studenten) –  veroorzaakten. De jury was onder de indruk: “You took half the city with you …”

Maar, het winnen van deze titel betekent eigenlijk slechts dat je een startpunt hebt. In het jaar van de titel moet je doelen gaan realiseren. Hiertoe moeten de duurzame doelen bij de bewoners in de stad gaan landen. De 12 thema’s zijn vertaald in Green Capital Challenges met elk een eigen aanjager.

Bert is aanjager van de Challenge Verduurzaming Nijmeegse Evenementen. Dit is al bereikt: 28 middelgrote tot grote organisaties van evenementen ondertekenden een convenant, waarin ze af spraken hun evenement te verduurzamen. Bijna allen hebben al concrete stappen gezet. Vier van hen pitchen:

  1. Teddy Vrijmoet is directeur van de Vierdaagsefeesten ofwel “Party of the year” en ook “party into the future, het op drie na grootste vrij toegankelijke evenement van Europa; het grootste in Nederland met 1,5 miljoen bezoekers. De vierdaagse marsen bestaan al 103 jaar, de feesten 50 jaar. Financieel gezond, veilig en duurzaam: dat zijn de grote aandachtsgebieden bij het organiseren. Teddy noemt een aantal duurzame maatregelen/voornemens:
    1. Wildplassers krijgen te maken met muren die terugspatten! Ieder jaar geeft de organisatie een muur een speciale coating met dit verrassende effect.
    2. Minder kijken naar het soort pr-materiaal of materiaal om uit te drinken of van te eten, en meer naar het systeem. Ze doet dit samen met afvalreiniging, KPMG, circulaire economie en ieder vraagt zich af: Wat levert dit (systeem) ons op. Wat kost het ons?
    3. Acties ter bewustwording, zoals: voor de prijs van een biertje kopen we een (deel van een) zonnepaneel. Praktisch doel hierbij is om in drie jaar tijd de feesten energieneutraal te maken, en op een termijn van vijf jaar zelfs klimaatneutraal.

Evenementen kunnen een middel zijn om een duurzame ontwikkeling van een stad aan te jagen.

  1. Sanne Grijsen is sinds anderhalf jaar directeur van de Music Meeting in NijmegenZe vertelt eerlijk dat ze geen idee had hoe ze iets aan duurzaamheid zou moeten doen bij dit evenement. Maar opeens stond Bert Lagerweij op de stoep met de vraag: wat ga jij doen aan duurzaamheid? Het leidde tot gewetensvragen toen ze zelf een flesje spa blauw kocht bij een tankstation.
    Dus bedacht ze een oplossing voor de 10.000 dorstige bezoekers van Music Meeting. Voor 2 muntjes kon men een leeg flesje kopen en deze naar believen vullen met kraanwater. Was er toen omzetverlies? Nee, want hiermee voorkwam ze heel veel gratis flesjes voor de artiesten en de mensen back stage. Dat bleek een grote kostenpost te zijn, die met deze nieuwe maatregel verviel.
    Music Meeting biedt ook vegetarische voeding aan, naast vlees. Ze wil volgend jaar misschien wel volledig vegetarisch aanbieden.
    Flyers worden vanaf volgend jaar afgeschaft, het programma is dan alleen online te zien. Bezoekers kunnen een heel of half kaartje extra kopen. Dat gaat dan naar een vluchteling.
  2. Hein van de Hoogen organiseert de Zevenheuvelenloop voor inmiddels 60.000 hardlopers. In november is het al de 35 loop. Er kwamen in de loop der jaren meer lopen bij, zoals de Marikenloop en de Stevensloop. De Zevenheuvelenloop was al vanaf het begin in 1984 een duurzame loop, opgezet door jonge mensen vanuit hun hardloopvereniging. Het begon al met ecologische catering. Toen de belangstelling groeide, kwamen er flyers en posters. Men stuurde van alles op in pakketjes naar deelnemers met ook hun startnummer.
    Jarenlang was het zo gedaan en de neiging bestond om er gewoon mee door te gaan, omdat het zo goed ging. Maar ook dit evenement maakte duurzame stappen: men biedt deelnemers die met de trein komen een lager tarief; wie met de auto komt betaalt een hoger tarief. De organisatie sponsort duurzame doelen, zoals een appelboomgaard, het windmolenpark en 60 zonnepanelen. Meer info op http://www.nnzevenheuvelenloop.nl/over-nn-zevenheuvelenloop/duurzaamheid
  3. Dionne Albers organiseert de introductieweek voor studenten aan de Radboud Universiteit.
    Ook zij stapte 1,5 jaar geleden in deze baan en besloot het gelijk zowel effciënter als duurzamer aan te pakken.
    Voorheen was het een 3daags festival waarbij de studenten met soms half lege luxe touringcars naar verschillende adressen gebracht werden. Nu gaan ze allen naar één locatie, ze worden vervoerd in harmonica bussen.
    Het programma duurt 8 dagen en heeft 120 onderdelen.
    Er wordt alleen vegetarische, lactosevrij en glutenvrije voeding aangeboden (een lekkere curry.) Wie echt vlees wil, kan muntjes kopen voor een hamburger.
    Studenten leren dat elke dag vlees echt niet nodig is.
    Je moet de keuze voor duurzaam vooral makkelijk maken.
    Dat geldt ook voor afval: er zijn 3 bakken voor afvalscheiding.
    Er is geen papieren programmaboekje meer, men bekijkt het programma online. Bijkomend voordeel: je kan last minute nog wijzigingen doorvoeren.

Filmpje UIT (Utrechtse Introductie Tijd)

Meer info: https://utrechtseintroductietijd.nl/Duurzaamheid

Improvisatietheater door studententheatergroep Twister en Op hoop van zegen.
Een vrouw en 2 mannen vertellen kort iets over hun leven. De vrouw houdt van verre reizen en begeeft zich dan het liefst onder de plaatselijke bevolking. Casper blijkt een stukje duurzamer te leven, maar Tim is de duurzaamste.  Dat leren we door hun antwoorden op onze vragen.
“Heb je wel eens gehoord van Nijmegen Green Capital van Europa?”
” Met welk vervoermiddel reis je vooral?”
“Bij welke challenges ben jij betrokken?”
“Wat is je groenste idee? “
“Wat zouden jullie op de universiteit willen veranderen qua duurzaamheid?”

Campusdichter Sander Bisselink draagt een op duurzaamheid geïnspireerd gedicht voor: een mierenhoop van feest.

Bas Nordkamp, lid van de studenten debatgroep, leidt het doebat aan de hand van stellingen. De eerste drie zijn de beste ideeën ter verduurzaming van evenementen, geopperd door deelnemers aan de groene prijsvraag en door een jury geselecteerd.

  1. Biologisch in plaats van plastic
    Er mogen alleen nog biologisch afbreekbare tenten worden toegelaten op meerdaagse evenementen
    Debat: je neemt toch gewoon je tent weer mee naar huis, kapot of niet.
    Biologisch is toch lastig te recyclen? Hoe zat dat ook alweer met composteren?   Zie dit artikel uit maart 2018 en https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/welk-afval-waar/bioplastic/
  2. Recycling
    Ik sta mijn urine graag af om recycled te worden tot mijn biertje op een volgende evenement
    Urine recyclen tot bier.
    De stelling is zo iets te kort door de bocht.  Je kan wèl urine opvangen, schadelijke stoffen eruit filteren, en je hebt mooie meststof voor bijvoorbeeld de grondstof van bier (hop of iets anders).
    Dit kan onduurzaam uitpakken door het vervoer naar de verwerker van de urine.
    Vierdaagsefeesten doet dit wel, zie bericht uit 2017
    Alternatief: urine ter plekke gebruiken om energie mee op te wekken.
  3. Sociale duurzaamheid
    Ik ben bereid om 10 euro extra te betalen bovenop de entreeprijs om daarmee iemand anders ‘gelukkig’ te maken.
    Mooi doel, maar moet je het verplicht stellen? Of bied je bezoekers de keuze om een goed doel te kiezen?
    “Give a shit”; donatie voor elk toiletbezoek, elk toilet heeft zijn eigen donatiedoel.
    Sparkels delen: iets aardigs aanbieden tijdens een evenement.

Het publiek kiest het 3e idee als beste, daarna het 2e idee. Alle indieners krijgen bonnen voor feesten (Music meting, Nest en Drift) en de winnaar mag als eerste kiezen.

Dan volgen nog 2 stellingen:

  1. Rol gemeente
    De gemeente moet duurzaamheid [van evenementen] afdwingen door vergunning- en/of subsidiebeleid te koppelen aan:
    1. de duurzaamheidsplannen van evenementen én
    2. de realisaties van die plannen

Het is best lastig om te bepalen wat duurzaam is. Ook verschillen evenementen nogal eens van elkaar. Conclusie: het is fijn dat er een convenant is waar organisaties zich vrijwillig aan houden. Dat werkt beter dan gemeentelijke regels. De gemeente moet duurzaamheid wil stimuleren maar niet afdwingen.

  1. Gedrag bezoekers
    Ik zal er alles aan doen om mijn plastic drinkbeker in de daartoe bestemde bak te deponeren
    Iemand noemt het voorbeeld van een waste tree: iedere keer als je een stukje afval op de juiste plaats in de waste tree gooit, krijg je een mooie visuele feedback. Maak het leuk en makkelijk! Neem je eigen beker mee. Laat plastic bekertjes verzamelen en inwisselen tegen een muntje.

Vervolgens wordt het duurzame estafettestokje overgedragen van Swap fiets naar de organisatie van de Groene Week.

Tenslotte vertellen Margot Ribberink, Wietse Visser van Rainbeer Amsterdam en Thieu Hegger van bierbrouwerij De Hemel vertellen over Parapluvius, de nieuwe naam voor bier gemaakt van regenwater.

Met dank aan de organisatoren van de Groene Week, de Studentenkerk, alle sprekers en anderen die hebben bijgedragen aan een succesvolle avond, wordt het debat afgesloten, en begeven velen zich nog voor een praatje en drankje naar de tuin.