dec 072018
 

Duurzaamheidscafé 2018 #11: Eerlijke handel

Stadswandeling

We starten de avond met een stadswandeling langs duurzame winkels in Nijmegen. Kleine groepjes met verschillende stadsgidsen lopen onder andere langs Van Nature, Espresso, Claudia Sträter, Belga en 2nd Hand Rose.

Startschot in de Bibliotheek 

Na een overweldigende start van Kladderadatsch heet avondvoorzitter Marjolijn van de Zandschulp ons welkom. We starten de avond met het overhandigen van de duurzame ambtsketen. De keten gaat van Harriette Laurijsen, aanjager van de Green Capital Challenge Zorg en bewegen naar Caroline de Greeff,  aanjager van de Green Capital Challenge Eerlijke handel.

Monique van den Bosch [Studio by Mo]

Haar missie is om mensen zo goed te leren combineren dat ze er met één meter kleding altijd verzorgd en gevarieerd uit zien. Ze startte daarom Studio by Mo. Als proef op de som ondersteunde ze het afgelopen jaar Margot Ribberink bij het verkleinen van haar kledingkast. Een half jaar lang droeg ze maar 20 kledingstukken.

Eefje de Gelder

Ze schrijft haar PhD over The consequence of mainstreaming fairtrade. In haar proefschrift onderzoekt ze wat het mainstream worden doet met het Fairtrade merk. Eefje de Gelder neemt ons kort mee in de ontstaansgeschiedenis van het Fairtrade (keur)merk. Vlak na ’45 was Edna Byler de founding mother van fairtrade: ze koos ervoor om direct in te kopen van arbeiders in Latijns-Amerika. Rond 1960 en 1970 was Fairtrade vooral een alternatief voor het kapitalistische systeem en na de jaren ’80 ontstond het Max Havelaar keurmerk.

Waar houdt het Fairtrade rekening mee?

  • Eerlijke prijzen (als alternatief van de wereldmarktprijs)
  • Sociaal premium (gemeenschappelijke projecten bijv bij geld aan coöperatieven)
  • Voorfinancieringsmogelijkheden
  • Duurzame productie van het product
  • Goede lonen
  • Er zijn verschillende kritieken op het meer mainstream worden van het keurmerk. Meer mainstream betekent zowel dat meer bedrijven het keurmerk gebruiken, meer consumenten het kopen en er meer aanbieders zijn van de producten. Fairtrade’s inhoudelijke programma kan onder druk komen te staan.

Functioneert het keurmerk in de praktijk? De resultaten van onderzoeken zijn wisselend. Het succes van Fairtrade is onder andere afhankelijk van de wereldmarktprijs. Als de wereldmarktprijs hoger is dan de Fairtrade (vastgestelde) prijs, dan zijn boeren eerder geneigd om hun product niet duurzaam te telen en te verkopen aan de koper met de hoogste prijs. Dan zijn er niet genoeg Fairtrade producten om te kopen voor het keurmerk. Ook is het keurmerk kostbaar.
De vraag van het merk is niet hoog genoeg om de hele oogst van een boer te verkopen aan Fairtrade. Dat kan vaak maar voor een deel van hun oogst. Ze moeten dan wel hun hele oogst “Fair” produceren. Dat is kostbaar voor boeren.

In de kledingindustrie zijn verschillende uitdagingen: de handelsverdragen, katoenproductie, milieuschade, arbeidsomstandigheden. Het is een ingewikkeld proces. Wat kunnen we wel doen? Het kopen van gecertificeerde kleding geeft een signaal van belang af aan de producenten. Actiever protest voeren. En minder kleding kopen.

Debat

Anita Waltman van Stiksoep leidt de stellingen in. De opbrengst van een t-shirt is zeer ongelijk verdeeld.

Van een t-shirt van € 29,- gaat slechts € 0,18 naar de arbeider. Stelling: Helpt het als we de arbeider het dubbele willen laten verdienen? En hoe zouden we dat kunnen doen?

“Eerlijke ketenvorming, je zou de arbeiders kunnen uitbetalen in een andere muntsoort zoals De United Economy”.

“Mensen in fabrieken zouden zich meer moeten verenigen”.

“Een fooienpotje bij de kassa van een winkel zetten (met de afbeelding erbij) en het geld buiten de keten om naar de arbeiders sturen.”

“De keten directer maken en de tussenhandel eruit halen. Dan wordt het makkelijker om mensen aan te spreken en in groter verband te denken.”

“Stevige internationale samenwerking maakt dat je meer een vuist kunt maken.”

Tracking en Tracing kleding

Er wordt gevraagd hoe we nu kunnen zien of onze eigen kleding eerlijk is. En welke merken eerlijker zijn dan andere. Op www.fashionrevolution.org is te zien welke Nijmeegse merken fair zijn. Ook duurzaam is tweedehands kleding. Tweedehands kledingwinkels in Nijmegen zijn onder andere: Reshare, Sussies, Appel & Ei, Het Goed en Nenini. Er is vaak minder aanbod voor mannen omdat mannen hun kleding over het algemeen langer dragen en dus “op” dragen.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Logo’s voor eerlijke handel in je kleding

Eindexpositie Grand Finale Green Capital Fashion

De ranking op Fasionrevolution.org Pagina 48-49

De website: Eerlijk winkelen. De gele bolletjes staan voor: tweedehands of maakt gebruik van gerecycled materiaal

Verslag door Suzanne Brunner
Foto’s door Mohanad Ataya, NB: Neem contact met ons op als u een van deze foto’s commercieel wilt plaatsen op uw site.

Pin It on Pinterest

Share This